Bel 112 bij een levensbedreigende situatie

Denk hierbij aan acute benauwdheid, ernstig bloedverlies, hartinfarct, bewusteloosheid en ernstige ongevallen

Acute hulp: belt u eerst uw huisarts

Voor hulp en medicijnen buiten kantoortijden

U kunt 24 uur per dag terecht bij de spoedeisende hulp (SEH) van het LangeLand Ziekenhuis op de Toneellaan 1 (079) 346 25 39

(079) 346 4333

Tjeerd Kuipersstraat 17
2662 GM Bergschenhoek
polibergschenhoek@llz.nl

Rechten, plichten en procedures

Uw rechten en plichten

U heeft als patiënt zowel rechten als plichten in de relatie met uw hulpverlener.

Recht op informatie
De hulpverlener informeert u in begrijpelijke taal over uw ziekte of aandoening, de aard en het doel van het voorgenomen onderzoek en/of de behandeling en de verrichtingen die daarvoor nodig zijn, de gevolgen en risico’s van de behandeling en/of het onderzoek, andere behandelingsmogelijkheden, de medicijnen en eventuele bijwerkingen en de ontwikkelingen die zich tijdens de behandeling en/of het onderzoek kunnen voordoen. Deze informatie heeft u nodig om een juiste beslissing te kunnen nemen voor uw behandeling en/of onderzoek. Het is belangrijk dat u alle informatie ontvangt en begrijpt voordat de behandeling en/of het onderzoek begint. Bij kinderen jonger dan 12 jaar, moet de toestemming worden gegeven door de ouders of voogd. Bij jeugdigen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar moeten zowel de ouders of voogd als de jeugdige zelf de toestemming voor de behandeling geven. Indien u geen informatie wilt ontvangen kunt u dit aangeven. De informatie wordt dan voor u achtergehouden zolang dit geen nadelige gevolgen heeft voor uzelf of een ander.

Het toestemmingvereiste
Voordat een onderzoek en/of behandeling begint is uw (mondelinge of schriftelijke) toestemming nodig. De hulpverlener maakt daar aantekeningen van in uw dossier. Bij ingrijpende behandelingen zal uw uitdrukkelijke toestemming worden gevraagd. In overige gevallen gaan hulpverleners ervan uit dat u uw toestemming stilzwijgend geeft. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit uw gedrag.

Patiëntendossier
De hulpverlener is verplicht een dossier over u bij te houden. Dit dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens betreffende de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. U heeft recht op inzage van dit dossier. U mag alle gegevens uit uw dossier inzien die over uzelf gaan. Uw dossier mag alleen door anderen worden ingezien als u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Uw dossier wordt minimaal vijftien jaar bewaard. Na die tijd wordt uw dossier vernietigd tenzij er redenen zijn om dit langer te bewaren.

Meer informatie over uw rechten als betrokkene kunt u nalezen in onze privacyverklaring.

Compleet patiëntendossier
Uw gegevens worden in het LangeLand Ziekenhuis in één patiëntendossier bewaard. Dat betekent dat medische gegevens, aantekeningen, uitslagen en dergelijke van verschillende specialismen in één map (dossier) worden bewaard. Indien u bijvoorbeeld zowel bij de chirurg als de cardioloog onder behandeling bent, zijn deze gegevens allemaal in één dossier te vinden. Daarnaast bevinden ook de gegevens van polikliniek en kliniek zich in ditzelfde dossier. (Dit geldt niet voor afdelingen Dermatologie, KNO en Plastische Chirurgie.) In principe zal uw behandelend arts zich beperken tot het lezen van het deel van het dossier dat zijn/haar specialisme betreft. Soms is het echter van belang dat de behandelend arts over alle gegevens kan beschikken. Daarmee kan worden vermeden dat een onderzoek onnodig tweemaal wordt gedaan. Ook is het in een noodsituatie, of wanneer de patiënt zelf niet (meer) in staat is alle gegevens te vermelden, van groot belang dat een specialist direct over al uw medische gegevens kan beschikken. Wij zijn van mening dat het gezamenlijk bewaren van alle gegevens de kwaliteit van het medisch handelen ten goede komt en daarmee de kwaliteit van zorg voor de patiënt. Indien u bezwaar heeft tegen dit complete dossier, dan kunt u dit ken-baar maken aan uw behandelend specialist of schriftelijk aan de Directie van het ziekenhuis. Uw dossier zal dan opgesplitst worden in onderdelen per specialisme. Zonder bezwaar van uw kant gaat het ziekenhuis ervan uit dat u instemt met de door ons gekozen wijze van dossier voeren.

Het recht op privacy
Als patiënt heeft u recht op bescherming van uw privacy en gegevens. U moet er vanuit kunnen gaan dat alles wat u met uw hulpverleners bespreekt geheim blijft. Hulpverleners moeten vertrouwelijk met uw gegevens omgaan. Alleen de personen die betrokken zijn bij de behandeling zijn op de hoogte van uw situatie. Tevens worden de gegevens die zijn vastgelegd in uw dossier, uitsluitend gebruikt voor degenen die u behandelen. Informatie mag niet zomaar aan uw partner, familie of vrienden worden doorgegeven. Dat mag alleen met uw toestemming.

Medische handelingen of gesprekken moeten worden uitgevoerd zonder dat anderen dit kunnen zien of horen. In het algemeen geldt dat uw privacy zoveel mogelijk moet worden gerespecteerd. Meer over dit onderwerp leest u in onze privacyverklaring.

Het recht op een tweede mening
Als patiënt heeft u het recht om een ‘second opinion’ (tweede mening) te vragen wanneer u het met de diagnose en/of de voorgestelde behandeling niet eens bent. Er wordt dan een oordeel of advies gevraagd van een andere deskundige dan uw eigen hulpverlener. Deze geeft op verzoek zijn mening over een diagnose of een behandeling. Maar hij neemt de behandeling in eerste instantie niet over. Een second opinion kan voor, tijdens, of na een behandeling gegeven worden.

Wat zijn uw plichten als patiënt?
Naast de bovengenoemde rechten heeft u ook plichten. Deze zijn er voor uw eigen veiligheid en welzijn. Het is belangrijk dat u uw hulpverlener duidelijk en volledig informeert, zodat deze een juiste diagnose kan stellen en daarbij de juiste behandeling kan geven. Ook wordt er van u verwacht dat u actief meewerkt aan uw eigen genezing, de voorgeschreven therapie nauwkeurig opvolgt en de aan u voorgeschreven medicijnen trouw gebruikt.


Identificatieplicht
Ziekenhuizen zijn door de wet verplicht de identiteit van de verzekerden te controleren. Wij verzoeken u daarom een geldig legitimatiebewijs en verzekeringspapieren mee te nemen en dit te laten controleren bij onze registratiebalie voor uw eerste afspraak. Geldige legitimatiebewijs kan uw rijbewijs, uw paspoort of identiteitskaart zijn. Het hierop vermelde Burger Service Nummer (voorheen sofinummer) zal worden genoteerd.
Verder dient u mee te brengen:
• geldige verzekeringspapieren en een polisnummer. Indien u geen verzekeringspapieren kunt tonen of niet verzekerd bent, dient u voor de opname een garantieverklaring te ondertekenen en kan een vooruitbetaling worden gevraagd;
• uw patiëntenstickerkaart en eventueel bloedgroepenkaart.

Wilsverklaring
U kunt in een situatie terechtkomen waarin u niet meer voor uzelf kunt beslissen. Als u het belangrijk vindt dat er, als het erop aankomt, naar uw wensen gehandeld wordt, dan is het verstandig om deze wensen op schrift te stellen (wilsverklaring). Een duidelijke verklaring wordt in principe gerespecteerd. Deze verklaring moet voorzien zijn van uw naam, een recente datum en handtekening.

Declaratie van geleverde zorg

De ziekenhuiszorg wordt geregistreerd aan de hand van de DBC-systematiek (Diagnose Behandel Combinatie). Deze systematiek beschrijft een gemiddeld zorgpakket van een patiënt. De DBC is een verzameling van de activiteiten in een behandeling, van het eerste contact tot en met de laatste controle. In de totaalprijs van een DBC zijn zowel de kosten van het ziekenhuis als het honorarium van de specialist opgenomen, alles op basis van een gemiddelde behandeling. Kijk voor meer informatie over vergoedingen en tarieven.

Afspraak afzeggen

Het LangeLand Ziekenhuis werkt met het zogeheten no-show tarief: een rekening voor patiënten die niet minstens 24 uur van tevoren hebben afgezegd. Aanleiding voor de invoering van dit tarief is dat er geregeld een aantal patiënten zonder zich af te melden niet komt opdagen. Dat kost het ziekenhuis onnodig geld. Bovendien hadden bij tijdige afmelding andere patiënten geholpen kunnen worden. Bij niet tijdig annuleren zullen wij u het landelijk vastgestelde no-show tarief in rekening brengen. Bent u dus verhinderd om naar een afspraak te komen, wilt u zich dan uiterlijk 24 uur van tevoren bij de betreffende polikliniek afmelden? Heeft u een afspraak gemaakt voor de afdeling radiologie, dan kunt u zich afmelden via telefoonnummer 079 - 346.25.20.

Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG)

Regelmatig melden de media incidenten van personen, die zich als BIG-geregistreerde uitgeven, terwijl ze niet of niet langer beschikken over een erkende BIG-registratie. Met deze publicatie wil het LangeLand Ziekenhuis meer bekendheid geven aan haar patiënten over het doel van de Wet BIG en de mogelijkheid om te toetsen of een zorgprofessional beschikt over een geldige BIG registratie.
De Wet BIG

  • De Wet BIG maakt deel uit van een serie wetten rond de kwaliteit van de zorg
  • De Wet BIG bewaakt en bevordert de kwaliteit van de beroepsuitoefening en beschermt zorgvragers tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van beroepsbeoefenaren.
  • In de Wet BIG staat met dat oogmerk een aantal voorbehouden handelingen beschreven. Alleen bevoegde en bekwame beroepsbeoefenaren mogen deze handelingen verrichten.
  • Daarnaast biedt de Wet BIG titelbescherming. Het valselijk dragen van een beroepstitel wordt bestraft met een boete.

Bij het LangeLand Ziekenhuis beschikken alle werkzame zorgprofessionals over een erkende BIG-registratie. Dit is onlangs gecontroleerd. .

Meer informatie over de wet BIG  is te vinden op: http://www.bigregister.nl/veelgesteldevragen/voorzorgconsumenten/.

Logo Langeland

Het LangeLand Ziekenhuis gebruikt cookies om de site (beter) te laten werken. Lees meer informatie over dit onderwerp.